Olin alkuvuodesta Teknologiateollisuus ry:n tiloissa kuulemassa yritysten digikyvykkyyskyselyn tuloksia, jonka yhtenä pääyhteistyökumppanina Teknologiateollisuus oli toiminut. Kysely oli lähetetty yritysten hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajille. Vastaajia oli vajaat 300 eri toimialoilta. Tutkimuksen johtopäätökset olivat seuraavat:
- 70 % vastaajista kertoi, että digitalisaation mahdollisuudet on huomioitu visiossa ja/tai strategiassa, mutta käytännön toteutuksessa on haasteita.
- Toiselta toimialalta tulevaa uhkaa olemassaololle ei nähdä.
- Yrityksiä uhkaa vakava diginahjuus.
- Digitalisaation mahdollisuuksia on paljon käyttämättä.
Kesäkuun puolivälissä julkaistu Digitbarometri 2017 kertoo samansuuntaista, joskaan ei läheskään yhtä synkkää viestiä. Suomi on maailman parhaiden maiden joukossa mitä tulee edellytyksiin hyötyä syvenevästä digitalisoitumisesta – maamme on pitkäjänteinen ja tasainen digisuorittaja. Hyvät edellytykset ovat osittain realisoituneet yhä parempana digitaalisten työkalujen ja palveluiden käyttönä ja niiden myötä syntyvinä vaikutuksina. Digitalisaation syvällisempi soveltaminen siten, että siitä kumpuaisi uutta tai uudenlaista liiketoimintaa ja tuottoja, vaikuttaa kuitenkin edelleen olevan haasteellista.
Oppimiskyky, epävarmuuden sietokyky ja rohkeus avainasemassa
Olen työskennellyt reilut neljä vuotta Valveella, jossa työnäni on auttaa yrityksiä digitalisoitumisen tiellä. Sitä ennen työskentelin vuosia asiakastiedolla johtamisen ja asiakaskokemuksen kehittämisen konsultoinnin parissa. Asiakastarpeisiin perehtymiselle ja asiakaskokemuksen kehittämiselle ei useinkaan tuntunut yrityksissä löytyvän sopivaa hetkeä. Kun meni hyvin, piti keskittyä myymään ja pitämään pyörät pyörimässä. Jos taas meni huonosti, ei ollut varaa laittaa rahaa asiakastarpeiden pohjalta ponnistavaan kehittämiseen. Kyyninen osa minusta alkoi vähitellen uskoa, että kyseessä oli todellisuudessa rohkeuden puute ja sen seurauksena haluttomuus kysyä asiakkailta ja osallistaa heitä. Silloinhan olisi pitänyt oikeasti alkaa kehittää toimintaa asiakastarpeiden pohjalta. Kun ei kysy, ei tarvitse muuttua.
Digitalisaatiohankkeissa vaikuttaisi olevan kyse pitkälti samasta ilmiöstä. Erinomaiset digitaaliset palvelut vaativat asiakkaiden tarpeiden syvällistä ymmärrystä, heidän osallistamistaan ja halua jatkuvaan parantamiseen. Loputtoman suunnittelun sijaan pitää päättää olla rohkeutta lähteä liikkeelle ja ymmärtää, että valmista ei tule hetkessä, jos koskaan. Yksin ei tarvitse pärjätä ja epäonnistumista hävetä. Digitalisoinnissa ei ole kyse määräaikaisesta projektista vaan jatkuvasta tekemisestä, jossa opitaan tekemällä, joskus kantapäänkin kautta. Sinnikkään yrittämisen lisäksi tarvitaan epävarmuuden sietokykyä ja rohkeutta. Rohkeus ei suinkaan ole pelottomuutta vaan kykyä toimia pelosta huolimatta. Piilaakso on täynnä kokeilunhaluisia start-up -yrittäjiä, sillä siellä epäonnistumisia sietävässä ja niihin jopa kannustavassa ilmapiirissä on helppoa kehittyä ilman jatkuvaa kasvojen menettämisen ja epäonnistumisen pelkoa. Sitä samaa ilmapiiriä toivoisin meillekin.
Rohkeasti matkaan
Me olemme onnistuneet saamaan asiakkaiksemme yrityksiä, jotka ovat lähteneet ennakkoluulottomasti digitalisaatiomatkalle kanssamme. Näitä yrityksiä yhdistää rohkeus ja halu mennä epämukavuusalueelle. Ne ovat sisäistäneet, että löytöretkellä tavoitteet tai jopa määränpää voivat muuttua kesken kaiken. Jos näin käy, tapahtuu se uuden oppimisen ja kehittymisen tuloksena. Olemme tällöin yhdessä oivaltaneet jotain, joka vie meidät uuteen suuntaan. Kaikkein tärkein päätös on kuitenkin lähteä rohkeasti matkaan ja ottaa uteliaana vastaan mitä tuleman pitää. Lupaan, että se kannattaa!
Mikäli kipinä digilöytöretkeilyyn syttyi, voit aloittaa katsomalla syksyllä 2017 pidetyn Digistrategia-webinaarimme tallenteen, joka on hyvä johdanto varsinkin modernin markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen.
Valve on markkinoinnin, viestinnän ja teknologian yhdistäjä. Autamme asiakkaitamme 160 asiantuntijan voimin muuttumaan ja menestymään digitalisoituvassa maailmassa strategisen näkemyksemme ja kokonaisvaltaisen osaamisemme kautta. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 16 miljoonaa euroa. Visiomme on mullistaa toimialoja, kasvattaa asiakkaidemme brändiarvoa ja tuottaa heille mitattavaa kilpailuetua.