Yrityksen verkkosivut ovat ensikosketus brändiin, mutta usein sivujen uusiminen on ikuisuusprojekti ja markkinointipäällikön ainainen päänsärky. Miten siis rakentaa sivut, joilla saavutat mielenrauhan ja firman tavoitteet?
Verkkosivujen pitäisi viestiä vahvasti yrityksen uniikkia arvolupausta ja visiota. Sivujen tulisi palvella yrityksen tavoitteita, mutta samalla niiden pitäisi olla käyttäjäystävälliset ja edistää asiakkaan ostoprosessia. Näiden asioiden kautta tulee paljon tasapainoteltavia aiheita sekä haasteita.
Uusien verkkosivujen julkaisusta voi tulla helposti ikuisuusprojekti, joka haaskaa aikaa ja rahaa. Teknisten yllätysten lisäksi firman sisällä voidaan olla montaa mieltä sivujen rakenteesta ja tärkeimmistä sisällöistä. Rahaa palaa ja aikaa kuluu, mutta projektin valmistuttua tulokset jäävät laihoiksi.
Onneksi on myös helpompi ja tutkitusti parempi tapa kehittää verkkosivuja.
Softaprojekteissa ketterän ja jatkuvan kehittämisen malliin siirtyminen tuo huomattavia hyötyjä, niin myös verkkosivujen tuotannon kohdalla. Uudistamisessa ei haeta kuuta taivaalta yhdellä yrittämällä, vaan sivujen ensimmäinen versio julkistetaan 2–3 kuukaudessa, jonka jälkeen toiminnallisuuksia kehitetään perustuen tavoitteisiin, dataan ja asiakkaiden käyttäytymiseen sivuilla.
Tavoitteiden asettamisen ja strategisen linjan selkeyttämisen merkitystä ei sovi ketterimmässäkään sivustoprojektissa aliarvioida. Jotta kehittämisellä on kirkas suunta, pitää olla riittävä ymmärrys kohderyhmistä, ostopoluista, edellisen sivuston isoimmista puutteista sekä yrityksen liiketoimintatavoitteista.
Kun strategiavaihe on tehty hyvin, meidän on helpompi luoda jo ensimmäisessä vaiheessa sivut, jotka ovat nykyistä paremmat. Rakennamme tyylikkään ulkoasun asiakkaan brändi-ilmeen pohjalta ja loistavan alustan jatkokehitykselle.
Ensimmäisen version jälkeen haalimme dataa ja tutkimme, mikä toimii ja mikä ei sekä poimimme listalle ideoita, joilla kehittää sivustoa haluttuun suuntaan. Valitsemme datan perusteella muutokset, jotka tuovat eniten lisäarvoa, toteutamme ne ja aloitamme seuraavan sprintin. Sivujen tuloksia kehitetään siis faktoihin ja asiakkaan käyttäytymiseen perustuen. Tätä kautta luomme sivustosta markkinoinnin ja myynnin tärkeimmän resurssin.
Yritykset, jotka tekevät sivut ketterän kehityksen kautta saavat 11,2 % enemmän liikevaihtoa ja 16,9 % enemmän liidejä. (State of Growth-Driven Design Report)
Ketterän kehityksen hyötyjä:
- Nopeasti sivut julki
- Dataan ja tietoon perustuvat päätökset
- Jatkuva kehittäminen
- Sivut pysyvät raikkaana ja visuaalisesti tyylikkäinä
- Pienemmät riskit myös kustannusten osalta
- Vähemmän tuskastumista
Olemme Valveella luoneet kuukausilaskutteisen palvelupaketin, joka on tehty yrityksille, jotka haluavat uudet sivut nopeasti ja tuloksia tuottavasti.
Vähemmän tuskaa, enemmän tuloksia – HubSpot-verkkosivut jatkuvan kehittämisen mallilla.