Sisällöntuotanto blogille helpottuu, kun takataskusta löytyy erilaisia työkaluja blogisystematiikan rakentamiseen. Kirjoitin aiemmin tänä vuonna seitsemästä hyväksi havaitusta prosessista onnistuneen blogimarkkinoinnin taustalla. Jos olette vasta suunnittelemassa asiantuntijablogin aloittamista, suosittelen lukemaan kyseisen artikkelin.
Mikäli jo hyödynnätte yritysblogia, olette varmasti kohdanneet erityyppisiä haasteita. Yksi haasteista on lukijoita kiinnostavan sisällön rakentaminen viikosta ja kuukaudesta toiseen. Erilaisten blogityyppien omaksuminen on avain niin oman sisällöntuotantotyön helpottamiseen kuin lukijoita kiinnostavien sisältöjen synnyttämiseen.
1. Uutisblogit ja “uutisilla ratsastaminen”
Kaikki lukevat uutisia. Mikäli yrityksenne pystyy uutisoimaan maailman tai edes toimialanne merkittävistä tapahtumista säännöllisesti, kannattaa tämä ehdottomasti tehdä. Suurimmalla osalla yrityksistä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta toimia mediana sanan varsinaisessa merkityksessä ja siten hankkia blogille lukijoita.
Suosittuja uutisia voi hyödyntää oman blogin markkinoinnissa myös silloin tällöin liittämällä suosittuun uutiseen tai tapahtumaan oman yrityksen näkökulma. Tälle uutisilla ratsastamiselle on englannin kielessä kehittynyt jo oma nimityksensä – newsjacking. Tällaiset blogikirjoitukset tarjoavat samalla ajankohtaista informaatiota lukijoille ja samalla vahvistavat yrityksenne asemaa tietyn toimialan asiantuntijana. David Meerman Scott on kirjoittanut tästä aiheesta myös kirjan.
2. Opasblogit
Erilaiset ohjeita sisältävät blogit ovat suosittuja sekä B2B- ja B2C-organisaatioiden sisältömarkkinoinnissa. Myös uutissivustot käyttävät tähän tyyliin kirjoitettuja artikkeleita säännöllisesti.
Tunnistat nämä artikkelit muun muassa seuraavista otsikoista:
- 5 blogityyppiä avuksi blogimarkkinoinnin suunnitteluun (kuten tämä blogi)
- Millaisia tavoitteita tulee asiantuntijablogille asettaa?
- Näin valmistaudut työhaastatteluun
Tällaisten artikkelien käyttö blogimarkkinoinnissa on erityisen hyödyllistä muutamasta syystä. Näitä on yksinkertaista laatia käytännössä mistä tahansa aihealueesta. Verkkokäyttäjät etsivät useimmiten kysymyksiä joko työelämän tai arjen haasteisiin. Opastavaan tyyliin kirjoitetuilla blogiartikkeleilla vastaatte usein näihin kysymyksiin.
Yksi opasblogien tyylilaji ovat myös cheat sheet - kirjoitukset
Cheat sheet (lunttilappu) -artikkeleissa pyritään tiivistämään laajoja kokonaisuuksia lukijalle helposti omaksuttavaan muotoon. Ne eivät useinkaan tarjoa suoria vastauksia, mutta auttavat lukijaa huomioimaan ja muistamaan erinäisiä osatekijöitä.
Esimerkkinä yksi blogimme luetuimmista artikkeleista on ollut tämä 10 markkinointitiimin kriittistä taitoa. Jos mietit parhaillaan miten LinkedIn:iä voisi hyödyntää paremmin, kannattaa tutustua tähän Cheat Sheet -blogiin aiheesta.
3. Haastattelut
Luemme mielellämme kirjoituksia muista ihmisistä. Henkilön haastattelu tai muulla tavoin esiinnostaminen blogissa on jo tästä syystä potentiaalinen blogikirjoituksen muoto. Esiinnostettaviksi henkilöiksi blogille sopivat niin oman organisaation työntekijät, asiakkaat ja kumppanit. Henkilöstön esiinnosto saattaa auttaa teitä muovaamaan yrityksestänne henkilökohtaisempaa kuvaa eri sidosryhmien suuntaan. Case-tyyppinen artikkeli blogilla saattaa puolestaan auttaa teitä herättämään uutta kiinnostusta tavoittelemienne asiakkaiden keskuudessa.
Kuten kaikkien tässä artikkelissa esiteltyjen blogityyppien kohdalla, ei henkilönostojakaan kannata blogilla viljellä liikaa. Eri blogityyppien tasainen kierrättäminen on paras vaihtoehto lukijoiden mielenkiinnon ylläpitämiseen.
4. Videoiden, infografiikoiden ja kuvaajien käyttö
Lukijoiden lisääntyvä mielenkiinto monimuotoista mediaa kohtaan lisää tarvetta lisätä blogiartikkeleihin kuvioita, videoita ja infografiikoita. Näiden kohdalla on hyvä muistaa, että keskimääräisen verkkosisältöjen kuluttajan (jokaisen meistä) vaatimustaso sisällön laadun suhteen on nykyään korkealla. Tämä kannattaa pitää mielessä kun blogia lähdetään elävöittämään kuvin ja videoin. Kannattaa ennemmin pitäytyä tekstisisällön tuotannossa, mikäli prosessit laadukkaiden kuvien ja videosisältöjen tuotantoon eivät vielä ole paikallaan.
Monimuotoisten sisältöjen lisääminen osaksi blogimarkkinointia nostaa blogisisältöjen jakamisen todennäköisyyttä sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi lisääntyvät jaot ja linkit myös parantavat artikkeleiden hakukonesijoituksia.
5. Viihdyttävät blogit
Nimensä mukaan tämän tyypin blogiartikkelien tarkoitus on viihdyttää lukijaansa. Sisällöltään nämä artikkelit noudattavat jotain edellä mainittujen blogityyppien elementtejä tai yhdistelevät niitä.
Viihdesisältöisten artikkelien käyttö blogimarkkinoinnissa tulee olla linjassa brändin muun äänensävyn kanssa. Yritykset, jotka voivat viestintästrategiansa mukaisesti hyödyntää huumoria, saattavat onnistua jättämään asiakkaidensa mieleen lähtemättömän vaikutuksen viihdesisältöisillä artikkeleilla.
Hyödynnä eri tyyppisiä sisältöjä tasaisesti
Näiden blogityyppien kautta voitte suunnitella oman blogin sisältöjä. Voitte esimerkiksi sisällyttää nämä blogityypit julkaisukalenteriinne, jolloin muovaatte bloginne sisällöstä monipuolisempaa. Tämä ilahduttaa lukijoita varmasti ja palvelee siten myös omia tavoitteitanne paremmin.