Aurinkoinen mieshenkilö tepastelee aplodien saattelemana huoneen eteen ja toivottaa viitisenkymmentä seminaarivierasta tervetulleeksi. Hän on Frédéric Faivre, pariisilaisen Grenade & Spark –digitoimiston kaupallinen johtaja ja Dialogue International –verkoston puheenjohtaja.
Koska moni vieraista on saapunut tapahtumaan ensimmäistä kertaa, Frédéric aloittaa muistelemalla Dialoguen 25-vuotista taivalta, jota tällä kertaa juhlistetaan. Meksikosta ja ympäri Eurooppaa saapuneet vieraat nojautuvat eteenpäin tuoleissaan, kun heille näytetään valokuvia menneiltä vuosilta. Turkin seminaarin eksotiikka palaa katsojien verkkokalvoille, kun seinälle heijastetaan rakeinen kännykkäkuva kuvankauniista vatsatanssijasta.
Teheranin toimiston paikat ovat tyhjillään, sillä Espanja ei ole myöntänyt iranilaisille viisumeita. Se on harmillista, sillä Eshareh on Lähi-Idän markkinointikentässä merkittävä toimija. Ulkona porottaa iltapäivän aurinko, mutta hotellin kellarikerroksen ilmastoituun kokoustilaan ei päivänvalo yllä.
Seminaarin järjestäjä, paikallinen digitoimisto Social Noise on kokenut muutamaa viikkoa aiemmin harmittavan takaiskun. Tapahtumapaikaksi oli pitkään kaavailtu uutta viiden tähden hotellia, kunnes Madridin kaupunki ilmoitti julkisivun vaativan merkittäviä lisätöitä. Seminaari siirrettiin pikaisesti vanhassa kaupungissa sijaitsevaan ME Madrid Reina Victoria –hotelliin.
Vaikka kokoustilojen osalta jouduttiin tekemään kompromissi, vuonna 1923 valmistunut elegantti rakennus tarjoaa kattoterasseineen häikäisevät, elokuvamaiset puitteet. On helppo kuvitella, miten näyttävästä hotellista muodostui diplomaattien, aristokraattien, taiteilijoiden sekä härkätaistelijoiden kaupunkikeidas, jossa majoittuivat aikanaan myös Hemingway ja Ava Gardner.
***
Kiitos Dialogue Internationalin perustamisesta kuuluu toimintansa päättäneen, ruotsalaisen business-to-business-mainonnan pioneeriketjun Anderson & Lembken Lontoon ja Pariisin toimistoille. Suomalainen Konsepti kutsuttiin mukaan pian verkoston perustamisen jälkeen. Avajaistilaisuudessa eturivissä istuu sen perustajiin kuulunut ja nykyisin Valveen hallituksessa vaikuttava Timo Kivi. Dialogue kattaa nykyään 25 maata ja mukana on 17 toimistoa, joista Valve on Konseptin myötä verkoston pitkäaikaisin jäsen.
Tapahtuman alusta on vierähtänyt jo muutama tunti ja nyt on päivettyneen espanjalaisen herrasmiehen vuoro astua estradille. Hän edustaa asiakasta, eurooppalaista outlet-myymäläbrändiä, joka kaipaa uusia ideoita. Mies näyttää vanhoja kampanjamateriaaleja, jossa aleprosentit ja valokuvamallit keikkuvat keskeisessä roolissa. Hän kertoo, että digitalisuuden murroksessa painiva yritys on juuri avannut verkkokaupan.
Kampanjakilpailu on tapahtumassa keskeisessä roolissa. Osallistujille annetaan nimellisesti 48 tuntia kampanjasuunnitelman hiomiseen ja 15-minuuttia sen esittämiseen. Eri maat jaetaan tiimeihin tasaisesti, jotta osallistujat pääsisivät harjoittelemaan kulttuurien värittämää tiimityötä. Toimeksianto muodostaa siis vain osan haasteesta: suurempi haaste on oppia toimimaan erilaisista taustoista ja ympäristöistä tulevien ihmisten kanssa.
Luovien tekijöiden alkaessa ideoimaan, yritysten johtohahmot vetäytyvät omaan kellarikabinettiinsa. He käyvät kiivaasti läpi kuluneen vuoden tuloksia ja kertovat vuorotellen näkemyksiään siitä, miten niihin on päästy. Tiedonjakamisen lisäksi on äärimmäisen tärkeää rakentaa henkilökohtaisia suhteita ja tiivistää kansainvälistä verkostoa, jotta yhteiset asiakasprojektit sujuisivat mutkattomasti.
Seuraavien päivien yhteisissä tilaisuuksissa kuullaan lisäksi markkinoinnin trendeistä ja ilmiöistä, kuten virtuaalitodellisuudesta ja kuinka se tulee muuttamaan markkinointia. Slovakian toimisto Jandl antaa puolestaan vinkkejä leijonan metsästykseen. He ovat voittaneet vastikään Cannesissa pronssia Samsoniten paikalliselle jälleenmyyjälle Samdexille tekemästään kampanjasta, jossa kerrotaan vihaisten matkalaukkujen käsittelijöiden dramaattiset taustatarinat.
***
Hotellin katutasossa toimiva Ana La Santa –ravintola tarjoilee Dialoguen seminaarivieraille päivittäin runsaan aamupalakattauksen: on croissanteja, juustoja, leikkeleitä, munakkaita, leivonnaisia, muroja, jogurttia ja hedelmäsalaattia. Aamupalavalikoima on mukavaa vaihtelua loppupäivälle, sillä muuten tapahtuman tarjoiluissa korostuvat viini ja tapas.
Skandinaaviseen tyyliin sisustetun ravintolan ikkunoista avautuu näkymä vilkkaalle Santa Anan aukiolle ja terassilla voi haistella aamuisen Madridin seesteistä tunnelmaa. Monet kilpailutiimeistä käyttävät ravintolaa työskentelytilanaan, mutta sen rento ilmapiiri kiristyy aina selkeästi iltapäivää kohden aikataulun painaessa päälle.
Viimeisenä päivänä osallistujien joukossa kiertää huhu, että vihreä tiimi on työstänyt projektiaan öisin, kun muut ovat olleet viihteellä tai nukkumassa. Lopulta käy kuitenkin ilmi, että kyseinen joukkue ei ole pärjännyt kilpailussa merkittävästi muita paremmin. Muut häviäjät huokaisevat helpotuksesta. Kampanjakilpailun voittanut keltainen tiimi asettautuu valmiiksi ryhmäkuvaa varten.
Seminaarissa jaettavat palkinnot ovat pitkälti symbolisia, sillä tärkeintä on matka, ei päämäärä. Tapahtuman parasta antia ovatkin uudet tuttavuudet, ajatukset ja kokemukset. Seuraava Dialogue Forum järjestetään vuoden kuluttua Itävallassa. Sitä odotellessa kansainvälinen verkosto työstää yhteisiä asiakasprojekteja ja toimistot pyrkivät kehittämään entistä innovatiivisempia konsepteja, joita kelpaisi tämänkin porukan edessä esitellä.
1. Tiimit viettävät iltapäivän tapas-hetkeä hotellin kattoterassilla.
2. Ana La Santa -ravintolan runsaasta aamupalapöydästä voi valita mieleisensä herkut.
3. El Corte Ingles -tavaratalo Puerta del Sol -aukiolla.
4. Frédéric Faivre (neljäs oikealta) keskustelee seminaarivieraiden kanssa tapahtuman päätöstilaisuudessa.