Mistä erotat kissankullan ja aidon arvolupauksen?
Kirkas arvolupaus kestää aikaa. Siksi sitä ei kannata ripustaa johonkin yksittäiseen teknologiseen kilpailuetuun, joka ennemmin tai myöhemmin kopioidaan tai vanhenee. Brändillä, jonka arvolupaus on kirkas ei ole ’parasta ennen’ -päivämäärää. Se kestää kilpailijoiden hyökkäykset, teknologian murrokset ja markkinoiden myllerrykset, koska sen lupaus on aina relevantti sen kohderyhmille.
Millainen on relevantti arvolupaus?
Liikkeenjohdon konsulttijätti Accenture on tunnistanut yrityksen elinvoiman ja kasvun edellytykseksi ”hyper-relevanssin”. Hyper-relevanteille yrityksille on sen mukaan tunnusomaista jatkuva adaptoituminen ja muuntuminen asiakkaidensa tarpeiden mukaisesti. Sellainen yritys ei jää disruption tuleen makaamaan ja uusien pelurien tallottavaksi vaan varmistaa, että se mitä se tarjoaa, on aina juuri sitä mitä tarvitaan. Tarkoittaako tuo sitä, että elinvoimaisen ja kasvuhaluisen yrityksen arvolupauksen täytyy jatkuvasti muuttua ollakseen relevantti? Täsmälleen päinvastoin. Asiakasuskollisuuden vankka perusta on arvolupaus, joka kestää. Vain se, miten lupaus lunastetaan, muuttuu.
Mistä arvolupauksen kultaa kannattaa lähteä huuhtomaan?
Kaikki lähtee aina strategiasta ja kulttuurista. Ja siitä tavasta, jolla ne yhdistyvät uniikeiksi ja merkityksellisiksi asiakaskokemuksiksi. Sellaisiksi, jotka erottuvat juuri oikealla tavalla edukseen kilpailijoiden tarjonnasta. Erottumisella ja erilaisuudella on merkitystä. Harvan yrityksen menestys perustuu siihen, että se lupaa täsmälleen samaa ja käyttäytyy samalla tavalla kuin kaikki muut.
Kirkas arvolupaus tekee strategiasta elävän ja näkyvän. Parhaimmillaan siihen yhdistyy merkityksellisyyttä eli pyrkimystä suurempaan hyvään, joka näkyy kaikessa organisaation tekemisessä – ja tekemättä jättämisessä. Rehellisyys ja läpinäkyvyys on tässä(kin) kriittisen tärkeää. Päälle liimattu ja epäaito arvolupaus tekee aina enemmän vahinkoa kuin hyvää niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
Arvolupaus pitää lunastaa kaikessa
Brändi on viime kädessä se tunne, jonka arvolupaus herättää. Niin ulkoisissa sidosryhmissä kuin omissa joukoissa. Kirkas arvolupaus on kuin linssi, jonka läpi jokaisen organisaatiossa pitää arvioida kaikkea tekemistään. Millä tavalla toteutan arvolupaustamme asiakaskohtaamisissani, suunnitelmissani, päätöksilläni ja viesteilläni? Miten autan työkaveriani ja tiimiäni tekemään niin? Organisaatiolla, jonka arvolupaus on kirkas, on hyvin todennäköisesti myös sellainen tulevaisuus.
Ota meihin yhteyttä, niin avataan keskustelu siitä, miten me voimme auttaa teitä merkityksellisen ja relevantin arvolupauksenne löytämisessä ja kirkastamisessa.