Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

Yrityksesi kasvaessa ja/tai digitalisoituessa eteesi saattaa tulla tilanne, jossa verkkokaupan luominen on ajankohtaista. B2B-kontekstissa verkkokauppamainen ostokokemus on jo tätä päivää. Gartnerin tutkimus ennusta, että 2025 mennessä 80% kaikesta myyntivuorovaikutuksesta tapahtuu digitaalisissa kanavissa.[1]

Tai ehkäpä koko liiketoimintasi perustuu verkkokauppaan, jolloin on elintärkeää yrityksen menestyksen kannalta, että verkkokauppa on käytettävyydeltään huippuluokkaa, konvertoi tehokkaasti ja on vaivaton ylläpidettävä. WordPress-julkaisujärjestelmän oheen liitettävä WooCommerce-verkkokauppalaajennus on hyvä vaihtoehto varsinkin keskisuurten ja sisältövetoisten verkkokauppojen rakentamiseen. Lisäksi alustaa voi laajentaa ja muokata laajasti erilaisilla lisäosilla ja räätälöinneillä toiminnan kasvaessa. 

woocommerce

WooCommerce yrityksen verkkokaupan moottorina 

Ensinnäkin on todettava ääneen, että WooCommerce on WordPressin tavoin internetin aatelistoa. WordPressin huima markkinaosuus (lähes 50%) on vaikuttava ja sen kylkiäisenä toimiva WooCommerce kattaa myös komean siivun verkkokauppamarkkinasta. Suomessa käyttöaste on noin neljännes markkinasta.[2]

Asia on helposti selitettävissä pelkästään WordPressin suosiolla, mutta on toki huomioitava että WooCommercella pääsee verkkokaupan osalta alkuun todella nopeasti ja edullisesti. Avoimeen lähdekoodiin perustuva alusta ei sinänsä sisällä ylläpidon lisäksi mitään juoksevia kustannuksia kuten lisenssimaksuja tai välityspalkkioita, kuten merkittävimmät kilpailivat Adobe Commerce (ent. Magento) tai Shopify. 

Näin pystytät WooCommerce-verkkokaupan vaivattomasti 

WooCommerce-verkkokaupan rakentamiseen kuuluu muutama eri vaihe; karkeasti sanottuna sisällöt, UX & UI –suunnittelu, toteutus ja ylläpito. Vaikka periaatteessa näistä kaikista voisi selvitä jotenkin omin voiminkin, se ei liene realismia monenkaan yrityksen arjessa. Ammattilaisapua haetaan teknisen osaamisen lisäksi tuomaan näkemystä parhaista käytännöistä, muotoilemaan liiketoimintaa digitaaliseen ympäristöön sekä antamaan uusia näkökulmia käytettävyyteen ja kirkastamaan asiakastarpeita.  

Valitse suunnittelijaksi verkkokauppaan vihkiytynyt ammattilainen 

Suosittelemme, että sivuston suunnittelu hankitaan suunnittelijalta tai suunnittelu- / digitoimistolta, jolla on vankka historia ja osaaminen verkkokauppaliiketoiminnassa ja sen konsultoinnissa, sillä verkkokaupan suunnittelussa on huomioitava huimasti muutakin kuin pelkkä kaunis ulkokuori ja käytettävyydeltään oiva käyttöliittymä.  

Verkkokaupan suunnittelussa visuaalisen ulkoasun lisäksi tulee ottaa huomioon mm. erilaiset haku- suodatus ja listaus –ominaisuudet, tuotteiden variaatioiden käyttö, tuotekohtainen konfigurointi, edestakainen selailumekaniikka sekä erilaiset toivelistaus-, vertailu-, alennus- ja hinnoittelutoiminnot. 

On lisäksi hyvä huomioida, että WooCommerce (kuten muutkin alustat) tuo omia raamejaan ja rajoitteitaan kaupan ulkoasun rakenteelle ja logiikalle, joita järjestelmää tuntematon suunnittelija ei osaa varmuudella huomioida. Esimerkki tästä voisi olla esim. ostoskori- ja kassa-osioiden osuus ostopolussa. Suunnittelussa voi toki pitää taivasta rajana, mutta realismi siitä kuinka paljon alustaa on kannattavaa räätälöidä saattaa palauttaa helposti maan pinnalle. 

Hyödynnä sisältöjen voima 

WooCommerce mahdollistaa markkinoinnillisen sisällön ja tuotteiden saumattoman yhdistämisen – voit yhdistää esimerkiksi neulontareseptissä käytetyt tuotteet suoraan lankakaupasta toisiinsa, mikä parantaa käyttökokemusta. Verkkokauppaa suunniteltaessa onkin hyvä pitää myös sisällöt mielessä – onko verkkokaupassa tuotteiden lisäksi pelkät tuotekuvaukset vai kattavammin sisältöä esim. oppaiden, blogien, arvostelujen tai videoiden muodossa? 

On myös tärkeää, että sisältöjen teemat, tyyli ja tavoitteet ovat linjassa keskenään. Myös hakukoneoptimointi eli millä termeillä hakukoneissa halutaan näkyä, ja millaista liikennettä toivotaan, on hyvä miettiä ennen kuin verkkokauppaa lähdetään rakentamaan. Moni haksahtaa käyttämään suoraan valmistajalta saatuja tuotekuvauksia, jolloin erottautuminen on haastavaa.  

WooCommerce-toteutuksia näkee monenlaisia 

Koska WordPress ja WooCommerce ovat molemmat lisenssimaksuttomia avoimen lähdekoodin tuotteita ja niiden kehittämiseen pääsee melko nopeasti kiinni, tekijöitä ja toteutustapoja näkee maailmalla todella montaa. Tee-se-itse tyyppisiä toteutuksia on varmasti verkkokaupoista suurin osa, jolloin usein napataan valmis teema ja kasa lisäosia, joita liimataan sitten purkkaviritelmin kasaan. Tällä metodilla usein pääsee liikkeelle, mutta tie on pedattu ongelmilla ensimmäisestä päivästä alkaen. 

Ammattimaisemmissa toteutuksissa sovelletaan huomattavasti vähemmän ulkoisia liitännäisiä ja panostetaan räätälöidysti niihin asioihin, joilla kauppa saadaan erottumaan muusta markkinasta, vähennetään manuaalista ylläpitotyötä ja saadaan tuottamaan enemmän ja parempaa liiketoimintaa. 

Verkkokauppaa rakentaessa ei kannata tinkiä laadusta tai käyttää oikoteitä, sillä hyvin luotu verkkokauppa tukee yrityksesi kasvua ja skaalautuu toimintasi mukana vuosikausia eteenpäin. Osaava kumppani osaa myös huomioida toimintaa rajaavan lainsäädännön (mm. GDPR, saavutettavuusdirektiivi, omnibus-direktiivi).  

Kokeneen osaajan avulla säästät myös aikaa ja hermoja. Verkkokaupan suunnittelun ja rakennuksen lisäksi ammattilainen osaa ottaa huomioon ja ehdottaa ratkaisuja, jotka säästävät sivuston käyttäjien aikaa, automatisoi manuaalisia tehtäviä ja tarpeen mukaan luo integraatioita eri järjestelmien välille. 

verkkokauppa-hinta

WooCommerce-verkkokaupan toteutuksen hintahaarukka on laaja 

WooCommerce-verkkokaupan suunnittelun ja toteutuksen hintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten esimerkiksi toimintojen kompleksisuus, tarvittavat integraatiot, tuotteiden monimuotoisuus ja sisältöjen määrä.  

WooCommerce-verkkokaupan hinta muodostuu pitkälti perustamis- ja konfigurointikustannusten lisäksi ulkoasun ja sivupohjien rakentamisesta sekä tehdystä räätälöinnistä eli käytännössä asiantuntijoiden työhön käyttämästään ajasta. Aivan kuten WordPress-julkaisujärjestelmä, myös WooCommerce-lisäosa on avointa lähdekoodia, eikä lisäosa itsessään maksa mitään (ei lisenssimaksuja). Koska alusta on itse ylläpidettävää sorttia, eikä SaaS-pohjainen, jotain juoksevia kuluja tuottaa hosting- sekä erilaiset ylläpitopalvelut.  

Käytännössä se kuinka paljon aikaa ja rahaa verkkokaupan luomiseen menee, riippuu täysin verkkokaupan tavoitteista, koosta ja siitä, millaisia ominaisuuksia kauppaan tulee ja minkä verran.  

Kattavasti räätälöityjen WooCommerce-projektien hinta asettuu usein 60 000 - 80 000 euron välimaastoon (alv 0%). Tässä hintaluokassa kaikki on käsin tehtyä ja sisältää yleensä käyttäjälähtöiseen suunnitteluun perustuvan suunnitteluprosessin, jossa ostajapersoonia, -polkuja, rautalankamalleja ja käyttöliittymää suunnitellaan ja testataan huolella. Tekninen kokoonpano voi sisältää useita räätälöityjä toimintoja, kuten esimerkiksi asiakaskohtaisia hinnoitteluja, integraatioita (ERP/CRM tms), monimutkaisia suodatus- ja hakutoimintoja, tarjouspyyntö-työkaluja, laskureita tai muita asiakaskohtaisesti toteutettuja ominaisuuksia. 

100 000 – 300 000 euron (alv 0%) kokoluokan verkkokauppa-projekteissa liikutaan silloin kun luodaan jotain ainutlaatuista ja täysin yrityksen liiketoiminnan ehdoilla toimivaa ecommerce-ratkaisua. Näissä toteutuksissa haetaan tyypillisesti dataa useista eri lähteistä integraatioiden avulla, ylläpidetään useita päällekkäisiä tietokantoja ajan tasalla ja tarjotaan käyttäjille sovellusmaisia, täysin räätälöityjä konfigurointi tai itsepalvelu -työkaluja. B2B-kontekstissa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi asiakaskohtaisia personointeja, kuten tuotevalikoimia tai hinnastoja. Lisäksi hallinnan puolella saattaa olla ylläpitoa suoraviivaistavaisia tai automatisoivia mekaniikkoja.  

Yksinkertaisemmat verkkokauppaprojektit saattavat luonnollisesti olla edullisempia. Esim noin 30 000 – 50 000 euron (alv 0%) investoinnilla voi saada varsin toimivan verkkokaupan uniikilla ulkoasulla ja useilla eri toiminnoilla mutta kovin laajoja rajapinta-integraatioita ja pitkälle vietyjä WooCommercen perustoimintojen räätälöintejä sillä harvoin saa. Se voi kuitenkin monelle olla varsin riittävä paketti useaksi vuodeksi eteenpäin. On kuitenkin tärkeää budjetoida rahaa myös kehitystyöhön jatkoa varten liiketoiminnan kasvaessa. 

Panosta laadukkaaseen ylläpitoon  

Verkkokauppa on yleensä varsin liiketoiminnan kannalta kriittinen palanen. Ja vaikka se näyttelisikin vain toissijaista roolia, on viisasta panostaa systemaatisesti ja suunnitelmallisesti tehtyyn huolenpitoon, joka ei kriittisellä hetkellä lamaannu (esim. kävijäpiikkien vuoksi).

Ammattimainen huolenpitoratkaisu pohjautuu WordPressille/WooCommercelle räätälöityyn ylläpidettyyn palvelinympäristöön ja sisältää mm. automaattiset suojaukset ja kovennukset, jatkuvat versiopäivitykset ja varmuuskopioinnit sekä modernit työkalut sivuston kehittäjille (mm. WP-CLI, SSH-yhteys). Lisäksi ohessa tyypillisesti ajetaan erilaisia testejä, valvontaa ja semi-automatisoituja testejä huolehtimaan mm. kävijäpolkujen eheydestä ja saavutettavuudesta. 

woocommerce-verkkokauppa-2-1400x933

WooCommerce-verkkokauppa – näin me teemme sen Valveella 

1. Suunnittelu

Kun lähdemme rakentamaan WooCommerce-verkkokauppaa, suunnittelemme yhdessä asiakkaan kanssa huolellisesti, mitä tullaan tekemään, miksi ja mitkä ovat liiketoiminnan tavoitteet. Kirkastamme yhdessä kohderyhmät ja pohdimme, millainen verkkokauppakokemus palvelisi heitä parhaiten. Samalla käydään läpi verkkokaupan asiakkaan ostopolkua ja hahmotellaan ulkoasua, jotta se puhuttelee ostajaa ja on linjassa yrityksen brändin ja verkkosivujen kanssa. 

Kun suunnitelma on selvä, testaamme ja selvitämme prototyyppien avulla parhaat tavat siihen, miten verkkokaupasta saadaan mahdollisimman toimiva. Samalla varmistetaan, että se puhuttelee yritystä ja verkkokaupan asiakasta. Testaus tehdään yhdessä meidän asiakkaamme ja kaupan loppukäyttäjien kanssa. Näin saadaan paras mahdollinen tieto siitä, millainen verkkokauppa toimii parhaiten. 

2. WooCommerce-toteutus

WooCommerce-verkkokauppaa rakentaessa räätälöimme kaupan tarpeisiin sopivaksi ja tavoitteita tukevaksi, sekä konfiguroimme tarpeelliset liitännäiset. Verkkokaupan rakentamisen yhteydessä, luomme myös selkeät työkalut ja prosessit tuotteiden ja tilausten hallintaan, integraatioilla tai ilman. 

Yleensä verkkokauppaan luodaan joukko kustomoituja toimintoja, joita määritellään ja suunnitellaan jo projekin alkuvaiheessa yhdessä. Näitä ovat olleet edellisissä projekteissamme mm. toiminnanohjausjärjestelmien integraatiot, tarjouspyyntöjen laatiminen, monivaluutta-tuki, maakohtaiset hinnoittelut, asiakaskohtaiset hinnoittelut, piilotetut sisällöt/hinnat kirjautumisen takana, kustomoidut sähköpostiviestit, uusien tuotteiden hakuvahdit, maksutapojen räätälöinnit sekä esim. kattavat tuotteiden haku- ja suodatustoiminnot.

3. WooCommerce-ylläpito, optimointi ja jatkokehitys

Kun WooCommerce-verkkokauppa on luotu valmiiksi, huolehdimme verkkokaupan ylläpidosta ja päivityksistä alan parhaiden hosting-palveluntarjoajien kanssa. Teemme myös työtä verkkokaupan pitkän elinkaaren, kehityksen ja skaalautuvuuden eteen, ja optimoimme sitä yhteistyössä asiakkaamme kanssa. On myös tärkeää kerätä verkkokaupan käyttäjiltä palautetta, jotta kauppaa voidaan kehittää paremmaksi. 

Hyvä ylläpito- ja tukipalvelu varmistavat, että verkkokauppa on aina toiminnassa, luotettava ja tietoturvallinen, eikä kaadu kävijäpiikkienkään kohdalla. Ylläpidon ulkoistamalla voit keskittyä omaan liiketoimintaasi ja antaa osaavan kumppanin huolehtia verkkokaupastasi.  

Ylläpitopalvelun ja optimoinnin kustannukset vaihtelevat kuukausitasolla muutamista satasista muutamiin tuhanteen euroon riippuen siitä, mitä toimenpiteitä sivustolle on tarkoitus tehdä ja kuinka paljon optimointia tai uutta toiminnallisuutta halutaan saada aikaan osana prosessia. Tuki- ja ylläpitopalvelumme on asiakkaamme käytössä jokaisena arkipäivänä. 

Lähteet: 

  1. Gartner – Future of Sales ebook
  2. https://northpatrol.fi/2024/08/22/suomen-suosituimmat-verkkokauppateknologiat/  

 

Haluatko keskustella verkkokauppahankkeestasi ammattilaisen kanssa? 

Ota meihin yhteys tai varaa aika alta verkkokauppa-asiantuntijamme kanssa ja saat rehellisen näkemyksen siitä mihin suuntaan verkkokauppaa kannattaa lähteä viemään.