Neljä kompastuskiveä verkkosivuilla – tarkista onko sivustosi uudistuksen tarpeessa

Aloitetaan aavistuksen kliseisesti: verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti. Potentiaalisen ostajan ostoprosessi alkaa monesti suosittelujen pyytämisellä, hakukoneen hakutulosten selailulla ja vaihtoehtoisten palveluntarjoajien verkkosivujen silmäilyllä. Kuten kaikissa muissakin kohtaamisissa, ensivaikutelma on tärkein ja sen tekemiseen on aikaa vain muutama silmänräpäys. 

Valtaosa yrityksistä tunnustaa verkkosivujen olemassaolon tarpeellisuuden. Parhaimmillaan verkkosivut palvelevat yritystä ja yritysten asiakkaita, ovat soljuva kanava tiedolle, tuottavat liidejä myynnille ja kertovat ajankohtaisesti tarinaa yrityksestä. Heikoimmillaan verkkosivut muistuttavat dinosaurusta, joka on jätetty roikkumaan liiketoiminnan reunalle ja päivitetty viimeksi vuonna 2005. 

Verkkosivujen uudistamistarpeen voi useasti huomata nopealla vilkaisulla. Jos kotisivujenne fontissa tuulahtaa 90-luku ja kuvituksessa loistavat väljähtyneet kuvapankkikuvat, on todennäköisesti korkea aika päivittää verkkosivut uudempaan versioon. 

Kaikki ei kuitenkaan ole aina suoraviivaista ja selkeää. Monesti ajatus verkkosivujen uudistuksesta hiipii yritykseen oven raosta tai kehityspalaverin puitteissa. Ilmassa leijuu ”jotain pitäisi tehdä”, mutta tarpeen hännästä on vaikeaa saada kiinni. 

Häntää voi lähteä tavoittelemaan muutamasta suunnasta. Surffaa yrityksesi sivuille ja tee itseanalyysi. Kolahtaako joku tai jotkut näistä teidän nettisivuillanne? 

1. Navigoivatko verkkosivut ja liiketoiminta samaan suuntaan?

Mieti yrityksenne ydinliiketoimintaa. Mikä on se kuuma ydin, josta pulppuaa laavaa eli kassavirtaa teidän bisnekseenne? 

Ota muutama syvä katse verkkosivuillenne. Välittyykö ydinliiketoiminta kotisivuiltanne? Potentiaalisen asiakkaan ei kuuluisi joutua arvailemaan yrityksen tarjoamaa palvelua. Jos siis käänsitte yrityksenne ydinliiketoiminnan keulan viisi vuotta sitten kaakosta luoteeseen, mutta nettisivunne näyttävät navigoivan edelleen vanhaan suuntaan, on korkea aika vaihtaa kurssi oikeaan suuntaan verkkosivujen uudistuksen avulla. 

Pisteestä pisteeseen tehtävät ovat hauskaa ajanvietettä lapsille, mutta yrityksen verkkosivuilla käyttäjän ei kuulu joutua leikkimään salapoliisia. Vuosi sitten uudelleen brändätyn tuoteryhmän ilme ei pääse kukoistukseen, jos verkkosivut esittelevät vielä tarinaa tuoteryhmän vanhasta lookista. 

2. Pulppuaako verkkosivuiltanne liidejä myynnille?

Ovatko yritystenne myyjien liiditaskut tyhjät ja myynnin tavoitteet laahaavat jäljessä? Myyntipalaverissa voi heristää sormea laiskoille myyjille tai vaihtoehtoisesti avata selaimeen yrityksen oman nettisivun. Kauniskin kakku eli hyvännäköinen verkkosivu voi olla toimimaton liidien hankkimisessa ja markkinoinnissa, jos verkkosivut eivät innosta asiakasta ostamaan. 

Verkkosivut ovat parhaimmillaan paikka, josta asiakkaiden toiveet ja ostohalukkuus ropisevat suoraan hyppysiinne. Asiakaslähtöisesti rakennetulta saitilta kumpuaa viesti myös yrityksen asiakaslähtöisyydestä. Omien verkkosivujen tarkastelu asiakkaan silmälasit päässä onkin paikallaan. Yrityksen sisällä sisältö voi tuntua selkeältä, mutta asiakas näkee epämääräisen vyyhdin päällekkäin liimattuja asioita. 

Myynnillisesti optimoidulta sivustolta liidien ammentaminen on helpompaa. Selkeät ja innostavat verkkosivut saavat selailijan innostuneena täyttämään yhteydenottolomakkeen ja liidikello voi jälleen laulaa. 

Liidien määrää ja laatua voidaan avustaa analytiikalla ja optimoinnilla. Yrityksen verkkosivujen kävijämääriin ja kävijöiden liikkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota suurennuslasilla. Mikäli edellinen ajatus kuulostaa täysin vieraalta, ja analytiikka ja optimointi puuttuvat tavastanne hyödyntää saittianne, on verkkosivujen uudistus enemmän kuin ajankohtainen asia. 

Lähimenneisyydessä uusittu verkkosivu tai verkkopalvelu saattaa tarvita päivitystä, jos sivustolle asetetut tavoitteet laahaavat kaukana perässä eivätkä potentiaaliset käyttäjät löydä palvelun luo. Muutaman palikan paikkaa vaihtamalla voi saada aikaan suuren vaikutuksen palvelun toimivuuteen ja samalla käyttäjämäärät kasvamaan. 

Verkkosivujen uusiminen on paikallaan silloinkin, kun markkinointitiimin pulppuilevassa ideariihessä syntyneet visiot markkinoinnin automaatiosta tai ladattavista materiaaleista verkkosivuilla pysähtyvät vanhan sivun jäykkiin raameihin. Verkkosivujen uudistamisella voidaan rakentaa sivuista joustavammat uusille ideoille ja tätä kautta entistä parempi pohja markkinoinnin temmellyskentäksi. 

3. Latautuuko sivustonne tiimalasin hiekkaa hitaammin?

Muutama vuosikymmen sitten potentiaalinen asiakas jaksoi kahlata ohutsivuisen puhelinluettelon keltaisilla sivuilla ja etsiä palvelua tarpeelleen. Vuonna 2018 hitaasti latautuva verkkosivu saa todennäköisemmin käyttäjän pyörittämään peukaloita ja ruksaamaan välilehden selaimesta kiinni. Googlekin rankaisee nykyään hitaita sivustoja ankarasti hakukoneissa. Ratkaisua etsivä potentiaalinen asiakas haluaa löytyy vastauksia ja vaihtoehtoja nopeasti, tehokkaasti ja helposti. 

Teknologiset probleemat verkkosivuilla ovat vuorten kokoisia kompastuskiviä käyttäjäkokemuksen kannalta. Hitaasti eteenpäin raksuttava verkkosivu vaimentaa nopeasti potentiaalisen asiakkaan ostohalukkuuden. Töksähtelevältä sivulta on helppo hypätä kilpailijan soljuvasti toimivalle verkkosivulle. 

Teknologian vanhentuminen näkyy haasteina myös verkkosivua päivittävälle taholle. Jos joudut kuuntelemaan jonotusmusiikkia palveluntarjoajan puhelinvaihteessa, koska haluat vaihtaa yhden sivun otsikkoa, on korkea aika pohtia uusia verkkosivuja. Avoimen lähdekoodin aikakaudella ketteryys verkkosivujen päivittämisessä ja muokkaamisessa on mahdollista ja sitä kannattaa vaatia. WordPress on sisällönhallintajärjestelmistä ehkä se helpoin muokattava ja hallittava. 

4. Teettekö mobiilikäytöstä uhan vai mahdollisuuden?

2020-luvulla älypuhelimet ja tabletit ovat kasvaneet käyttäjien käsiin. Palveluntarjoajien nettisivut kohdataan ja selataan näyttöpäätettä pienemmiltä ruuduilta. Mobiilioptimoitu sivusto on siis yhä suuremmassa roolissa onnistuneen käyttäjäkokemuksen luomisessa. 

Kotisivujen alkuaikoina sivuja rakennettiin aivan toisenlaisilla palikoilla ja teknologioilla kuin nykyään. Vanhentuneet käytännöt tarkoittavat nettisivuilla monesti mobiilioptimoinnin puuttumista, analytiikan kompastelua ja verkkosivun saavutettavuuden unohtamista. 

Omalle verkkosivulle kannattaakin surffailla useammalla erilaisella mobiililaitteella. Jos sivu näyttää vähän hassulta, sanat tai valikko seikkailevat ruudun ulkopuolelle tai tietojen etsiminen puhelimen ruudulla aiheuttaa tuskaa, on korkea aika suunnata verkkosivujen päivityspuuhiin.