Saavutettavuusdirektiivi. Taas yksi uusi kirosanalta kuulostava, kaksikymmentäneljä kirjainta sisältävä asia, joka lisätään “selvitä tämä”- tai “to do”-listan jatkoksi.
Oikeastaan kyse on aivan mahtavasta jutusta. Suomi on nimittäin valtiona sitoutunut YK:n yleissopimuksessa ja EU:n ihmisoikeussopimuksessa toteuttamaan ihmisoikeuksien ja perusvapauksien täysimääräisen toteutumisen kaikille sekä toteuttamaan toimia, joilla kaikki kansalaiset voisivat elää itsenäisesti ja osallistua yhteiskuntaan täysimääräisesti kaikilla elämän alueilla. Yksi elämän alue on teknologia.
Saavutettavuusdirektiivissä on siis kyse ihmisoikeuksista.
Mikä ihmeen saavutettavuus?
Elokuvateatterin katsomoon on varattu paikkoja pyörätuolilla liikkuville, raitiovaunuun ja junaan voi nousta ilman portaiden askeltamista ja ravintolaan voi rullata luiskaa pitkin. Esteettömyys on urbaanissa ympäristössä vuonna 2018 normi. Saavutettavuuteen pureutuva lakimuutos pyrkii poistamaan kynnykset digimaailmasta ja luomaan helpommin lähestyttäviä verkkopalveluita. Saavutettavuus on digiajan esteettömyyttä samalla tavoin kuin esimerkiksi arkkitehtien tulee ottaa rakennusten suunnittelussa huomioon ratkaisut toimintarajoitteisille.
Verkkopalveluiden saavutettavuuteen on kannustettu ja ohjeistettu pidemmän aikaa. Vuonna 2005 ilmestynyt JHS-suositus 129 opastaa verkkopalvelun saavutettavuuden rakentamiseen. Samaa viestiä toteuttaa myös WCAG 2.1- saavutettavuusohjeistus. Lämpimät kehotukset eivät kuitenkaan ole toteuttaneet yhdenvertaisuutta verkkopalveluissa ja tätä halutaan nyt muuttaa uudella lailla, joka on käsittelyssä eduskunnassa. Lakiasetuksen jälkeen saavutettavuus muuttuu palveluntarjoajan valveutuneisuudesta velvollisuudeksi, jonka huomiotta jättäminen voi johtaa uhkasakkoihin.
Saavutettavuus tarkoittaa, että verkkosivustoja ja mobiilisovelluksia voi käyttää ja ymmärtää kuka tahansa ja palvelut on rakennettu sellaisilla teknologioilla ja menetelmillä, että niitä voidaan käyttää erilaisilla päätelaitteilla ja apuvälineiden kanssa.
Toiminnan aika on nyt
Digipalvelulaki, joka perustuu EU:n verkkosivustojen saavutettavuusdirektiiviin, hyväksyttiin lainsäädäntönä vuoden 2019 alussa. Tämä laki asettaa saavutettavuusvaatimukset verkkosivustoille ja digitaalisille palveluille varmistaen kaikille käyttäjille yhdenvertaiset mahdollisuudet käyttää palveluja.
Laki koskee ensisijaisesti julkisen hallinnon verkkosivustoja, asiointipalveluja ja mobiilisovelluksia sekä muita julkisesti rahoitettuja verkkopalveluja. Se ulottuu myös joihinkin yksityisiin yrityksiin, jotka suorittavat julkisia hallinnollisia tehtäviä, kuten katsastusasemille ja vahinkovakuutusyhtiöille. Vaikka pääpaino on näissä toimijoissa, laajasti arvioidaan, että saavutettavuusvaatimukset tulevat myöhemmin koskemaan myös useampia yksityisiä yrityksiä.
Määräajat vaatimusten täyttämiselle:
- 23. syyskuuta 2018 tai sen jälkeen julkaistut verkkosivustot ja digipalvelut: Näiden tuli täyttää saavutettavuusvaatimukset jo 23. syyskuuta 2019 lähtien.
- Ennen 23. syyskuuta 2018 julkaistut verkkosivustot ja palvelut: Näiden määräaika saavutettavuusvaatimusten täyttämiselle oli syyskuussa 2020.
- Mobiilisovellukset: Näillä oli pisin siirtymäaika, ja niiden tuli täyttää vaatimukset kesäkuuhun 2021 mennessä.
Mikäli saavutettavuusvaatimuksia ei täytetä, voi seurauksena olla uhkasakko. Tämä sääntely varmistaa, että digitaaliset ympäristöt ovat yhtä inklusiivisia ja esteettömiä kuin fyysiset ympäristöt, joissa rampeista, leveistä ovista ja matalalattiaisista raitiovaunuista on tullut osa arkea.
Jos verkkosivustosi tai palvelusi on lain piirissä eikä täytä vaatimuksia, on syytä toimia nyt. Uusissa verkkosivustohankkeissa—erityisesti julkiseen hallintoon liittyvissä projekteissa—saavutettavuusvaatimukset tulee sisällyttää alusta alkaen. Näiden vaatimusten huomioiminen tarjouspyynnöissä on ratkaisevaa, jotta saavutetaan vaatimustenmukaisuus ja tarjotaan palveluja, joita kaikki voivat käyttää tehokkaasti.
Neljän periaatteen saavutettavuus
Saavutettavuus rakentuu neljästä periaatteesta: havaittavuudesta, hallittavuudesta, ymmärrettävyydestä ja toimintavarmuudesta. Neljän periaatteen toteutuminen muodostaa verkkosivusta saavutettavuusvaatimusten mukaisen. Omien verkkosivujen ja -palveluiden saavutettavuutta voi arvioida erilaisilla arviointityökaluilla ja tietenkin pyytää meiltä apua sivuston auditointiin. Julkisen hallinnon toimintaan liittyvien uusien verkkosivuprojektien hankinnassa saavutettavuusvaatimukset kannattaa muistaa jo tarjouspyyntöä kirjoittaessa.
Saavutettavuusdirektiivi ja sen vaatimukset työllistävät aluksi, mutta lopulta vaikutus alkaa näkyä samalla tavalla kuin esteettömyyden vallatessa urbaania ympäristöä: matalat raitiovaunut ovat jo osa kaupunkikuvaa ja luiskat ja tarpeeksi leveät ovet ovat rakentamisen normi. Suurimmalle osalle muutokset eivät näyttäydy päivittäisessä elämässä mitenkään, mutta toisille luiska on suuri mahdollisuus ja mullistus elää samanlaista elämää kuin muutkin.
Läpäiseekö verkkopalvelusi fonttien käyttö saavutettavuusdirektiivin vaatiman kontrastin AA-tason (WCAG 2.1 AA)?
Saavutettavuus koskee myös sisältöjä
Edellä mainituista periaatteista etenkin ymmärrettävyys on vaikeasti tulkittavissa ja arvioitavissa, mutta lähtökohtaisesti se liittyy periaatteista eniten nimenomaan palveluiden sisältöön kun muut kriteerit nojaavat pitkälti teknisiin raameihin ja toteutustapoihin.
Tee verkkosisällöistä ymmärrettävää mm. käyttämällä selkeää kieltä, jakamalla tekstiä helposti silmäiltäviin osiin, käytä kuvaavia väliotsikoita runsaasti (kuten tässä blogikirjoituksessa on pyritty tekemään), kuvita tekstiä tai tarjoa sisältöä videomuodossa sekä tee kuvaavia linkkitekstejä.
Kumpi näistä linkeistä olisi mielestäsi helpommin ymmärrettävä: Lue saavutettavuudesta vai lue lisää? Saavutettavuuden näkökulmasta vastaus on helppo; ensimmäinen vaihtoehto sisältää tiedon mitä linkin takaa löytyy, kun jälkimmäinen jättää tiedon avoimeksi.
Saavutettavuus pähkinänkuoressa:
- Verkkosivujen saavutettavuutta aletaan ohjata lakiasetuksella, jota kutsutaan Laiksi digitaalisten palveluiden tarjoamisesta. Laki perustuu EU:n asettamaan saavutettavuusdirektiiviin.
- Asetuksen tavoitteena on pyrkiä varmistamaan, että kaikki käyttäjät voivat käyttää digitaalisia palveluita riippumatta kuulo- tai näkökyvystä, motorisista vaikeuksista tai muista toimintarajoitteista.
- Muutos koskettaa pääasiassa julkisen hallinnon toimijoita, mutta myös julkisrahoitteisia ja julkisia hallintotehtäviä suorittavia yrityksiä.
- Uusien ja hiljattain julkaistujen verkkopalvelujen tulee olla vaatimusten mukaisia viimeistään 23.9.2019.
- Saavutettamattomuudesta voidaan rankaista uhkasakolla.
- Saavutettavuusvaatimuksista löydät lisätietoa Valtiovarainministeriön sivuilta
- Perustietoa saavutettavuudesta tarjoaa saavutettavasti.fi ja saavutettavuusvaatimukset.fi.
Saavutettavuus-checklist tarjouspyyntöjä varten
Nappaa tästä checklist, jonka voit muokata kontekstiin sopivaksi ja liittää osaksi seuraavaa tarjouspyyntöäsi. Ymmärrä, että saavutettavuutta ei ole tavoitteen mukaista läpäistä välttämättä joko 100% tai ei ollenkaan. Tavoitteena on tehdä verkkopalvelusta mahdollisimman saavutettava kohtuuden rajoissa. Tunnistettuihin puutteisiin voi luoda kehityssuunnitelman ja tuoda esiin valmiutensa ottaa kehitysideoita vastaan sekä allokoida tietyt resurssit saavutettavuuden kehittämiseksi.
- Verkkopalvelun suunnittelussa otetaan huomioon saavutettavuus kaikilla päätelaitteilla
- Verkkopalvelu toimii virheettömästi kaikilla virallisesti tuetuilla internet-selaimilla
- Tekninen toteutus noudattaa WCAG 2.1 AA -ohjeistusta
- Verkkopalvelu sisältää saavutettavuusselosteen (epävirallinen lausuma, joka kertoo sivuston saavutettavuusperiaatteista).
- Verkkopalvelulle voidaan tehdä käytettävyys- ja saavutettavuustestaus ulkoisen toimijan toimesta.
Jäikö käteen enemmän kysymyksiä kuin vastauksia? Saavutettavuuden arviointi on monimutkaista ja vaatii myös melko paljon teknistä ymmärrystä ja osaamista, joten saattaa olla järkevää ottaa avuksi alan ammattilainen nykyisten palvelujen auditointiin ja/tai uusien suunnitteluun.
Tarvitsetko apua?
Jos saavutettavuusasioissa on jääty ajasta jälkeen tai olet epävarma siitä, mitä vaatimustenmukaisuus edellyttää, ota yhteyttä! Asiantuntijamme auttavat sinua ymmärtämään, suunnittelemaan ja parantamaan verkkosivustoasi, verkkokauppaasi tai verkkosovellustasi niin, että se täyttää nykyaikaiset saavutettavuusohjeet ja -vaatimukset.