Valve haluaa olla paras strateginen markkinoinnin kumppani B2B-yrityksille, ja vahva B2B-fokus onkin näkynyt kuluvan vuoden seminaareissamme vahvasti: ensimmäisessä seminaarissa pureuduimme palvelumuotoiluun erityisesti B2B-liiketoiminnassa, ja nyt käsittelyyn otettiin B2B-brändi ja sen rakentaminen. Edellisistä seminaareistamme poiketen tilaisuus järjestettiin Valveen toimipisteen sijaan Musiikkitalolla, joka tilana toimi loistavasti sekä järjestäjien että vieraiden näkökulmasta!
Tilaisuuden isäntänä toiminut Valveen Daniel Tuori tiivisti kiitossanoissaan jokaisen puheenvuoron ydinviestin yhteen sanaan, joista muodostui markkinoijille hyvä muistilista B2B-brändin kehittämiseksi: mukaudu, kiteytä, monista, luo sisältöjä, uskalla ja tarinoi. Seuraavaksi lyhyt katsaus siihen, mitä nämä B2B-markkinoijan kuusi käskyä tarkoittavat käytännössä.
Jorma Maaninka (CEO, Valve): Mukaudu
Jorman mukaan B2B-brändit voivat oppia yhä enemmän kuluttajaliiketoiminnasta, jossa erityisesti huomioon otettavia trendejä ovat verkostot, elämyksellisyys ja henkilökohtaisuus. Vaikka B2B-yritykset eivät voikaan tulla ehkä aivan yhtä lähelle kuin kuluttajabrändit, se ei tarkoita, etteivätkö B2B-brändit voisi kehittyä mukautumalla vallitseviin trendeihin kontekstiin sopivalla tavalla.
Daniel Tuori (Senior advisor, Valve): Kiteytä
Kilpailukyky avaa markkinat, mutta vasta kilpailuetu erottaa yrityksen muista alan toimijoista. Tehokas markkinointi rakentuu juurikin tunnistetulle kilpailuedulle, ja Danielin kehittämä Brand house -malli on tehokas työkalu sen kiteyttämisessä. Brand housen avulla Daniel on kirkastanut muun muassa Deloitten, Varman ja Hartwallin brändejä.
Joonas Rinne (Head of Digital, Valve): Monista
2010-luvulla vahva B2B-brändi rakentaa auktoriteettia ja ajatusjohtajuutta systemaattisesti verkossa, jossa yrityksen asiantuntijuus tuodaan parhaiten esille sisältöjen avulla. Sisällöntuotanto on haaste jo itsessään, mutta usein potentiaalia jää hyödyntämättä erityisesti sisällön puutteellisen jakelun vuoksi. Sisältöpilari-malli havainnollistaa tehokkaasti, miten laadukkaista sisältökokonaisuuksista saa maksimaalisen hyödyn jakamalla ja monistamalla ne pienempiin osiin, joita voi edelleen jakaa eri medioissa.
Leif Lindau (CEO, Navigator Sweden): Luo sisältöjä
Seminaarin pääpuhujan, palkitun ruotsalaisen Navigator-toimiston ruoria pitelevän Leif Lindaun ydinviesti oli selkeä: maailma muuttuu ennennäkemätöntä vauhtia, mikä ravistelee kaikkia toimialoja. Juuri siksi nyt on otollinen aika luoda ajatusjohtajan imago oman brändisi ympärille. Tunnista alasi trendit ja haasteet, varustaudu tulevaisuuteen ja rakenna ajatusjohtajuuttasi sisällöillä, joiden keskuksena toimii yrityksesi blogi.
Marko Vuorensola (Executive Creative Director, Folk Finland & Valve): Uskalla
Markon mukaan B2B-brändin rakentamisessa on tilaa myös luovuudelle, jonka hän määritteli laadukkaasti toteutetuksi, uudeksi ja osallistavaksi ideaksi. Laadukkaan toteutuksen merkitys on valtava, sillä nerokkaatkaan ideat eivät ole minkään arvoisia ilman nerokasta toteutusta. Uuden luominen, oli kyse sitten B2B-markkinoinnista tai jostakin muusta, edellyttää yritykseltä uskallusta haastaa vallitsevia normeja.
Case Comptel Nexterday: Tarinoi
Hyväkin yritys tarvitsee mielenkiintoisen tarinan. Kilpailuetujen ympärille rakennetulla tarinalla Comptel nostettiin pölyttyneestä ICT-firmasta globaalisti kiinnostavaksi brändiksi, joka alkoi kiinnostaa ostajia. Brändityö huipentui Nexterday-tapahtumaan, jonka seurauksena Comptelin osakkeen arvo kasvoi kymmeniä prosentteja. Muutama kuukausi tapahtuman jälkeen Nokia teki ostotarjouksen osakkeista.
Jatkamme seminaarien järjestämistä taas lomakauden jälkeen, joten seuraathan sähköpostiasi sekä Valvea sosiaalisessa mediassa saadaksesi tiedon tulevista tapahtumistamme!