Tässä kirjoituksessa termillä tarkoitetaan julkisyhteisön tai yrityksen jonkin hankkeen tekemää viestintää – muihinkin merkityksiin voi törmätä. Blogissa kerron muutaman omasta kokemuksestani nousevan vinkin siitä, miten hankeviestintää tehdään käyttäjälähtöisesti ja kiinnostavasti.
Älä ala-arvioi yleisösi tiedonjanoa
En ole vielä kertaakaan törmännyt siihen, että valitettaisiin faktojen, sisällön tai viestinnän liian suuresta määrästä. Pienetkin yksityiskohdat oikein esitettynä kiinnostavat aina jotakuta. Ja kaikkia asioita ei tarvitse kertoa joka kanavassa – hyvin tehdyt nettisivut voi mainiosti täyttää tiedolla, mutta kaiken tuuttaaminen sosiaalisen median kanaviin ei välttämättä ole se toimivin taktiikka.
Yleisösi valitsee kanavat, et sinä
”Eikös se riitä, että me laitetaan niitä lehdistötiedotteita.” No ei se riitä. Facebookin merkitystä esimerkiksi julkisen puolen kansalaisviestinnässä ei voi vähätellä. Kuitenkin täytyy samalla muistaa, että kaikki eivät ole sosiaalisessa mediassa, joten se ei saa olla ainut paikka, missä hankeviestintää tehdään.
Tee ennen viestinnän aloittamista perusteellinen taustatutkimus kohdeyleisöstäsi. Joskus vanhat keinot ovat kuitenkin uusia parempia, ja esimerkiksi rakennushankkeissa ei voi väheksyä kotiin jaettavien esitteiden tai tiedotteiden merkitystä lähialueen asukkaille. Jos taas viestintä halutaan kohdentaa tarkalle kohderyhmälle, jonka yhteystiedot ovat tiedossa, voi sähköpostiin kilahtava uutiskirje tai Whatsapp-listalle lähtevä viesti olla oikeita keinoja tavoittaa yleisösi.
Joku pettyy aina
Usein uusia kanavia, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, pelätään mahdollisten negatiivisten kommenttien ja palautteiden takia. Mutta kaikkia ei voi koskaan miellyttää, aina on tehty jonkun mielestä jotain väärin. Somessahan perinteisesti tiedetään asiat aina paremmin.
Joten ei muuta kuin pää pystyyn ja kohti uusia hankeviestinnän onnistumisia!
Haluatko kuulla lisää Valveen tavasta tehdä hankeviestintää avaimet käteen -periaatteella?
Ole rohkeasti yhteydessä olli.ristimaki@valve.fi