Mitä WordPress-verkkosivujen teko maksaa?

Kun on aika rakentaa yritykselle, järjestölle, kunnalle tai yhdistykselle verkkosivut, ennemmin tai myöhemmin pohditaan teknistä toteutustapaa ja tarkemmin sitä millä alustalla sivusto tullaan tekemään. Usein kun vertaillaan verkkosivualustoja ja eri julkaisujärjestelmiä, WordPress on yleensä se jonka kaikki tuntee, ainakin nimeltä. WordPressin yleisyys onkin kyllä aivan omaa luokkaansa; sen avulla on rakennettu yli kolmannes kaikista verkkosivuista maailmassa. [1] 

WordPressin lyhyt oppimäärä 

WordPressistä on olemassa käytännössä kaksi eri versiota: 

  • WordPress.com blogialusta ja 
  • WordPress.org julkaisujärjestelmä. 

SaaS-mallinen eli palveluna tarjottu WordPress.com -alusta sopii mainiosti esim. bloggaajille, pienyrittäjille, pienille yhdistyksille ja muille, jotka ensisijaisesti haluavat (tai resurssisyistä joutuvat) rakentamaan verkkosivunsa itse.  Alusta on todella rajattu (suunnattu bloggaajille ja portfolioille), joten kovin vaativia sivustoja et WordPress.com:illa saa aikaiseksi. 

Itse ylläpidetty, avoimeen lähdekoodiin pohjautuva WordPress.org on näistä se järeämpi ja ammattimaisempi julkaisujärjestelmä, jolla taas rakennetaan verkkopalveluja aivan laidasta laitaan; pienistä muutaman sivun sivustoista todella laajoihin toteutuksiin, joissa hyödynnetään mm. rajapintaintegraatioita, kieliversioita ja verkkokauppatoiminnallisuuksia. Kun yleisesti puhumme WordPress-verkkosivuista, tarkoitamme tätä versiota. 

Pureuduimme tarkemmin WordPressin etuihin ja haittoihin julkaisujärjestelmien vertailussa aiemmin; lue: Opas verkkosivujen alustan valintaan – WordPress vai Drupal? 

Asiaan! No mitä se WordPress sitten maksaa? 

Ainoa oikea vastaus on se mitä et välttämättä halua kuulla: se riippuu. Paras mittari, jolla arvioida verkkosivujen hintaluokkaa on mielestämme kompleksisuus. Yksittäisistä tekijöistä se kuinka monimutkainen sivustosi on, loppujen lopuksi määrittää kuinka paljon ammattilaistiimi tulee käyttämään sivustosi rakentamiseen aikaa. WordPress itsessään kun on avointa lähdekoodia, se ei sisällä lisenssimaksuja tai muita piilokustannuksia.  

Jotta saadaan jotain hintahaarukoita listattua, pitää meidän pureutua aiheeseen hieman syvällisemmin... 

WordPress-verkkosivujen suunnittelu 

Verkkosivujen suunnitteluun kannattaa valita asialle omistautunut UX & UI –suunnittelija eli suunnittelija joka taitaa niin käyttäjäkokemuksen kuin käyttöliittymien suunnittelun laite- ja selainriippumattomasti ja saavutettavasti. Mainostoimistomaailmassa muuten varsin pätevä Art Director tai graafinen suunnittelija ei kokemuksemme mukaan useinkaan ymmärrä web-suunnittelun peruspilareita ja rajoitteita riittävän hyvin, tosin poikkeuksia tähän löytyy tietenkin aina. 

Verkkopalveluiden suunnittelu sisältää muutamia erityisosaamisalueita, joiden haltuunotto vie vuosikausia. Näihin lukeutuvat mm. responsiivinen suunnittelu, saavutettavat käyttöliittymät sekä alustaspesifi osaaminen, kuten WordPressin lohkoeditorin mahdollisuuksien ja rajoitteiden ymmärtäminen. 

Hyvin suunniteltu on todennäköisesti myös hyvin tehty 

Ensimmäisenä on hyvä ymmärtää verkkopalvelun rakennusprosessin kolme tärkeintä osa-aluetta. Yksinkertaisin jako voidaan tehdä suunnittelun, sisältöjen ja kehityksen välillä: 

  1. Alkuun tarvitset ensin suunnittelijan ja kenties myös strategisempaa liiketoiminan muotoiluosaamista suunnittelemaan sivustosi (käyttäjäpolut, sivustorakenne, sisältöhierarkia, visuaalinen ulkoasu)  
  2. Sisällöistä huolehtiminen on tärkein yksittäinen osa onnistunutta verkkosivustohanketta. Komea ulkokuori tai tekniset klumeluurit eivät tee autuaaksi mikäli sivuston perustarkoitus jää täyttämättä – palveleeko se käyttäjiään? Kävijä lähtökohtaisesti saapuu sivustolle jonkin tarpeen kera ja etsii siihen vastausta. Sisältösuunnittelu- ja sisällöntuotanto on tiivein osa muuta sivuston suunnittelua. 
  3. Tämän jälkeen vastuu annetaan WordPress-kehittäjille, jotka hoitavat teknisen toteutuksen (asennus, konfigurointi, kehitys, testaus, integraatiot). 

Suosituksemme on valita kumppani, joka pystyy tekemään kaikki osat projektia ammattitaidolla ilman erillistä handover-prosessia, mutta ei ole perisynti hankkia eri osa-alueita eri paikoista, esim. suunnittelua yhdestä paikkaa ja toteutusta toisesta. Monella on esim. erikseen bränditoimisto, joka ohjeistaa visuaalisen ilmeen käyttöä. Lopulliset käyttöliittymävedokset voi periaatteessa piirtää kumpi vaan osapuoli, kunhan tekijälle on käyttöliittymäsuunnittelu arkipäivää ja joka ymmärtää teknisen toteutuksen raamit ja rajoitteet.

Käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymän ulkoasun suunnitteluun kannattaa satsata. Erottuva, persoonallinen ulkoasu vetää puoleensa ja luo siteen brändiisi. Suoraviivainen ja selkeä käyttäjäkokemus puolestaan ohjaa käyttäjää tekemään niitä asioita mitä hän alunperin etsikin, ja matkalla saattaa kiinnostua tekemään ostopäätöksen tai jättämään yhteystietonsa. 

Sisältöjen suunnittelua ei tule unohtaa! Osana sivuston rakenteen ja sisältöhierarkian suunnittelua pitää myös miettiä miten sisällöt rakentuvat sivuston ytimeen. Mistä teemoista halutaan viestiä ja millä äänellä? Millä kielillä? Luodaanko sisällöt itse vai käytetäänkö siihen ammattilaisen apua? Entä hakukoneoptimointi, onko avainsana-analyysiä tehty koska viimeksi? 

WordPress-toteutuksia näkee monenlaisia 

Koska WordPress on niin järkyttävän suosittu, toteutustapoja näkee todella montaa. Tee-se-itse -tyyppisiä toteutuksia on WordPress-sivustoista suurin osa, jolloin usein napataan valmis teema ja kasa lisäosia, joita liimataan sitten purkkaviritelmin kasaan. Tällä metodilla usein pääsee liikkeelle, mutta tie on yleensä pedattu ongelmilla ensimmäisestä päivästä alkaen. 

Ammattimaisemmissa toteutuksissa sovelletaan huomattavasti vähemmän ulkoisia liitännäisiä ja panostetaan räätälöidysti niihin asioihin, joilla verkkosivusto saadaan erottumaan muusta markkinasta, vähennetään manuaalista ylläpitotyötä ja saadaan tuottamaan enemmän ja parempaa liiketoimintaa. Kolmannen osapuolen liitännäiset tuovat lisäksi aina mukanaan riippuvuuksia ja epävarmuuksia, sillä ne lähtökohtaisesti kukin hoitavat vain yhtä tehtävää ja yhteensopivuudesta huolehtiminen jää muiden vastuulle.  

Kuten voisi olettaa, monimutkainen ja paljon lisäominaisuuksia sisältävä verkkosivusto tulee paljon hintavammaksi kuin simppeli ratkaisu. Sivustoa rakentaessa ei kuitenkaan kannata tinkiä laadusta tai tekijän ammattitaidosta, sillä hyvin luotu verkkosivusto tukee yrityksesi kasvua ja skaalautuu toimintasi mukana. 

Etsitkö asiantuntevaa WordPress-toteuttajaa? Tutustu verkkosivupalveluihimme paremmin: WordPress-verkkosivut 

Ammattimaiset WordPress-verkkosivut voivat maksaa mitä vaan 20 000 ja 200 000 euron väliltä 

Hintahaarukka on kammottavan iso ja juuri tähän osuu suurin osa yritysten tarpeista, joten kultaisen keskitien löytäminen voi olla vaikeaa. Tässä korostuu ostajan vastuu; tiedätkö mitä olet hankkimassa? Puretaan tätä vähän auki.  

Lue lisää: Verkkosivut yritykselle: näin kilpailutat verkkosivu-uudistuksen 

Yritysten uniikkeihin tarpeisiin räätälöityjen sivustojen rakentamiseen vaaditaan yleensä  vähintään asiantunteva 4-5 henkinen toteuttajatiimi ja taustalle vuosien tekninen ammattitaito ja ymmärrys sekä liiketoiminnan lainalaisuuksista että asiakkaan tarpeista, toimialasta riippumatta. Tässä korostuukin osaavan toimiston ja tekijöiden merkitys.

Hieman kattavampi verkkosivustoprojekti sisältää vähintään suunnittelun osuuden ja teknisen toteutuksen, jossa molemmissa tavoitteena on luoda asetetut liiketoiminnalliset tavoitteet saavuttava, kilpailijoista erottuva ja brändikokemuksena eheä kokonaisuus. Tähän ei valmiit palikat ja teemat vastaa, joten suunnitteluun on käytettävä aikaa.

Sisältörakenne, kohderyhmäkohtaiset sisältöpolut ja oivaltavat sisällölliset ratkaisut eivät synny sattuman tuloksena, joten tämäkin prosessi vie aikansa ja vaatii osallistumista sekä tilaajan että toimittajan asiantuntijoiden puolelta.

Teknisiltä ominaisuuksiltaan sivuston tulee vastata modernien saavutettavuuden, hakukoneystävällisyyden ja responsiivisuuden vaatimuksiin ja samalla sisältää joustavat työkalut tuloksellisen markkinoinnin tekemiseen, tarjota toiminnot liiketoiminnan tukemiseen ja yleensä myös sisältää kokonaan räätälöityjä toiminnallisuuksia asiakkaiden palvelemiseksi tai vaikkapa sisäisten prosessien automatisoimiseksi. Myös tämä vaatii taustalleen prosessin, joka kaipaa aikaa ja ammattitaitoa. 

Hintataso pätevillä WordPress-taloilla läpi Suomen on luokkaa 90-140€ / h + alv, muutaman prosentin heitoilla suuntaan ja toiseen, riippuen tiimin osaamisesta ja toki myös fyysisestä sijainnista.  

Kun projektiin on lähtökohtaisesti käytettävä vähintään muutama kuukausi on hintataso helposti luokkaa 20 000 – 40 000 € + alv ilman, että on vielä tehty kovin kattavia toimintoja tai räätälöintejä. Tähän kun lisää joukon toiminnallisuuksia, kieliversiot ja pari integraatiota, on hinta nopeasti jo tuplaantunut.

Laajoja, kompleksisuudeltaan kattavia tehtyjä sivustoja saatetaan suunnitella, kehittää ja testata useita kuukausia, ne usein sisältävät mittavan määrän räätälöityjä toimintoja ja integraatioita. Lisäksi niitä voi ylläpitää osa- tai täyspäiväisesti useampi kehittäjä, jolloin sivuston perustamiseen sekä vuosittaiseen ylläpitoon vaaditut kustannukset lasketaan helposti sadoissa tuhansissa euroissa.

Suurimmat WordPress-pohjaiset verkkopalvelut sisältävät toiminnallisesti paljon enemmän kuin vain artikkeleita ja sisältösivuja. Näihin on istutettu sisään erilaisia asiointipalveluita, konfiguraattoreita, hakumoottoreita, verkkokauppoja ja sovellusmaisia ominaisuuksia. Tällöin puhutaan esimerkiksi karkeasti hintaluokasta 100 000 – 300 000 € (alv 0%).  

Kotimaisista WordPress-pohjaisista toteutuksista on vähän huonosti saatavilla julkisesti dataa, muuten kuin julkisten kilpailutusten osalta. Todettakoon tässä ylimalkaisesti, että esimerkiksi vuoden 2024 aikana avatuista WordPress-pohjaisista kilpailutuksista kansallinen hankintakynnys (60 000€) on ylitetty useasti. Yksityissektorin puolelta suuntaa-antavia budjettiraameja voi yrittää hahmotella esim. Vierityspalkin Julkaisut-palstan kautta, jossa budjettitietoa on saatavilla hinta-haarukoiden muodossa.  

Kuulostaapa paljolta… Entä jos tarvitsen vain yksinkertaisen WordPress-sivuston?

Yksinkertaisen sivuston suunnitteluun ja kehittämiseen tarvitaan tietenkin vähemmän aikaa kuin monimutkaisemman. Luultavasti teknisen osaamisen ei tarvitse olla aivan niin korkealla tasolla, kun on kyse simppelistä sivustosta, joten saattaa olla että vähemmän kokeneempi kehittäjä voi rakentaa sivustosi, ja hänelle ei välttämättä tarvitse maksaa aivan samaa tuntihintaa kuin kymmeniä tai jopa satoja sivustoja toteuttaneelle spesialistille, joka osaa vastata vaativampaan tarpeeseen. Näitä projekteja Suomessa tehdään eniten mainostoimistoissa, joissa samaan syssyyn uudistetaan brändiä ja laaditaan mainoskampanjat myynnin edistämiseksi.

Simppelin valmisteemoihin tai kaupallisiin sivurakentajiin pohjautuvan yrityssivuston tai muutaman sivupohjan saitin saa markkinoilta edullisemmin, esim. muutaman tuhannen euron investoinnilla. Ja tämä on varsin perusteltu ratkaisu niille, joilla ei ole tarvetta kattaville räätälöinneille, integraatioille ja toiminnallisuuksille. Heti kun mukaan lisätään monimutkaisuutta tuovia osia, kuten esimerkiksi kieliversioita, integraatioita muihin järjestelmiin tai verkkokauppa-toiminnallisuuksia, on kokenut ja osaava kehittäjä nopeasti hintansa väärti. 

Lue lisää: Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa? 

WordPress-verkkosivusto Valveen rakentamana  

Me Valveella edustamme kasvuhakuisten PK-yritysten ja kansainvälisesti toimivien isojen pörssiyhtiöiden WordPress-pohjaisiin verkkopalveluihin erikoistunutta toimistoa, joka rakentaa vaativia verkkosivuja vuosien kokemuksella, kunnianhimolla ja isolla ammattiylpeydellä. 

Suurin osa asiakkaistamme istuu yritysten viestintä- ja markkinointipäättäjien tuoleilla, joiden sivustot ovat melko tyypillisesti markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin luotuja, informatiivisia ja joustavaksi rakennettuja, ns. ”perus yrityssivustoja.” Sivustoilla on kuitenkin lähes poikkeuksetta joitain toiminnallisuuksia tai ominaisuuksia, joihin vaaditaan osaavan ja kokeneen tekijän näkemystä ja otetta.

Otteemme WordPress-kehitykseen on varsin laatutietoinen ja pohjautuu WordPressin omien käytäntöjen ja ominaisuuksien soveltamiseen. Kehitämme jatkuvasti omia työkalujamme ja omaa osaamistamme, sekä pysymme mukana kansainvälisen WordPress-yhteisön tekemisissä mm. osallistumalla tapahtumiin ja seminaareihin.

Pyrimme lisäksi välttämään valmiita teemoja ja muita kolmannen osapuolen riippuvuuksia, joten valikoimme tarkasti vain muutamat lisäosat, jotka suostumme ottamaan osaksi rakentamiamme sivustoja. Kolmannen osapuolen kehittämiin ja ylläpitämiin lisäosiin luottaminen on kokemuksemme mukaan melkoista uhkapeliä, joten vain tarkan seulontaprosessin läpäiseet lisäosat päätyvät asiakkaidemme sivustoille.

Valveella tyypillisen WordPress-verkkopalvelun hintataso asettuu useimmiten 40 000 — 60 000 €:n (alv 0%) väliin, mutta kattavimmat toteutukset ovat pidempien prosessien tulosta ja niiden kustannukset voivat nousta yli 200 000 € tasolle (alv 0%).

Lisäksi on hyvä ymmärtää, että liiketoimintakriittisiä palveluita kehitetään ja optimoidaan jatkuvasti, jolloin systemaattiseen ja suunnitelmalliseen kehitykseen tyypillisesti tehdään vuositasolla isojakin investointeja useiden vuosien ajan.

Etsitkö asiantuntevaa WordPress-toteuttajaa? Tutustu verkkosivupalveluihimme paremmin: WordPress-verkkosivut 

Mitä kuluja tulee huomioida WordPress-kehityksessä? 

Verkkosivujen rakentaminen itsessään on aina isompi tai pienempi projekti ja vaatii tietyn investoinnin osaavan tiimin palkkaamiseksi. Suurin kustannus syntyy siis työstä. Sivuston kehityksen ohella on myös tiettyjä juoksevia kuluja, jotka on hyvä huomioida verkkosivuja budjetoidessa, sillä nämä kertaantuvat joka vuosi projektin jälkeen. 

Näihin lukeutuvat mm. 

  • Hosting- eli palvelinkulut (satasista tuhansiin vuodessa)
  • Huolenpito- ja tukipalvelukulut (tuhansia vuodessa)
  • Lisäosat ja valmisohjelmistot (kympeistä satasiin vuodessa)  

Lähteet: 

  1. https://trends.builtwith.com/cms/traffic/Entire-Internet
  

Kaipaatko osaavaa WordPress-asiantuntijaa tueksi seuraavaan projektiisi? 

Ota yhteys meihin tai varaa aika asiantuntijamme kanssa keskusteluun ja saat rehellisen arvion ja ehdotuksen etenemisestä hankkeesi kanssa.