Verkkokauppa-alustat vertailussa: WooCommerce vs Shopify

Mikäli yrityksesi harkitsee nykyisen verkkokauppa-liiketoiminnan laajentamista tai suunnittelet uutta verkkokauppaan pohjautuvaa liiketoimintaa, edessä on verkkokauppa-alustojen vertailu – mikä olisi oman tilanteesi kannalta se paras vaihtoehto?

Tässä artikkelissa vertailemme maailman suosituimpia verkkokauppa-alustoja eli WooCommercea ja Shopifya. Mitkä ovat niiden plussat ja miinukset, ja kumpi vaihtoehto sopii tämänhetkiseen tarpeeseen?

Lue lisää räätälöidyistä verkkokauppapalveluistamme: WooCommerce-verkkokaupat

WooCommerce pähkinänkuoressa:

WooCommerce on WordPress-julkaisujärjestelmään liitettävä avoimen lähdekoodin verkkokauppa-lisäosa. WooCommercen suosio on kasvanut myös Suomessa, ja se kattaakin noin viidenneksen kaikista verkkokaupoista maailmassa [1].

Mielestämme WooCommerce sopii parhaiten kasvuun tähtäävien PK-yritysten, sekä sisältövetoisten verkkokauppojen alustaksi. Yleensä WooCommerce on ratkaisu yritykselle, joilla on jo WordPress-pohjainen verkkosivusto, johon halutaan sisällyttää verkkokauppa tai muuten verkkokauppamaisia elementtejä (kuten tarjouspyyntö-kori).

woo-commerce-eshop

WooCommercen plussat:

  • WooCommerce sopii hyvin sekä fyysisten ja digitaalisten tuotteiden että palveluiden myyntiin.
  • WooCommerce-verkkokauppaa voi kustomoida ja räätälöidä yrityksen tarpeisiin lähes rajattomasti. Voit luoda uniikin ja juuri oman yrityksesi tarpeisiin sopivan verkkokaupan, joka erottuu joukosta.
  • WooCommerce skaalautuu helposti kasvun mukana.
  • WooCommerce-verkkokauppaan on helppoa integroida myös muita järjestelmiä ja työkaluja, kuten esim. ERP-, CRM-tai taloushallinnon järjestelmiä. Valmiita connectoreitakin löytyy kolmansien osapuolen tarjoamana kattavasti.
  • WooCommerce-verkkokaupan kehittäminen on varsin kustannustehokasta* ja osaavia tekijöitä on verraten helppo löytää ammattimaisista WordPress-toimistoista.
  • WooCommercelle löytyy lähes kaikki mahdolliset kotimaiset (ja monet ulkomaiset) maksutapa- ja toimitustapaliitännäiset valmiina.
  • WooCommerce on WordPressin lisäosa, joten kyseessä on avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta, jolle kehittäjiä on paljon tarjolla, etkä siten jää jumiin toimittajaloukkuun.
  • WooCommerce, kuten WordPress, on avointa lähdekoodia, joten et maksa lisenssimaksuja alustan kehittämisestä.
  • WordPress-verkkosivut ja WooCommerce on helppo yhdistää toisiinsa, jolloin verkkokauppa sulautuu hyvin yhteen verkkosivuston kanssa.

*Lue tarkemmin hinnoittelusta: Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

WooCommercen miinukset:

  • WooCommerce ei sisäänrakennettuna sisällä tukea mm. useille varastosijainnille, asiakaskohtaisille valikoimille tai hinnoitteluille, kieliversioille, tai monimutkaisille alennuslogiikoille, ja siten vaatii räätälöintiä (joko lisäosien tai ohjelmoinnin keinoin) sopiakseen useampaa markkinaa sisältävän liiketoiminnan globaaliin myyntiin ja logistiikkaan.
  • WooCommerce ei perustoiminnoiltaan eroa merkittävästi edullisista valmisratkaisuista, jolloin sen käyttöönotto onkin perusteltua vasta kun on tiedossa miten aikoo räätälöidä alustaa omaan liiketoimintaan sopivaksi.
  • WooCommercelta itseltään ei juurikaan heru tukea tai asiakaspalvelua vaikkakin avuliaat tukifoorumit toki internetistä löytyy. WordPress-yhteisö on onneksi maailman laajimpia ja Suomestakin löytyy todella lämminhenkinen ja avoin WordPress-yhteisö, josta saa nopeasti apua vaikeisiin tilanteisiin. 

Shopify pähkinänkuoressa

Shopify on vuonna 2004 Kanadassa perustettu yritys, joka tarjoaa SaaS-malliin pohjautuvaa verkkokauppa-alustaa. Alusta on ottanut isolla kädellä tilaa markkinalta ja nykyään kattaa jopa n. neljänneksen kaikista verkkokaupoista maailmasta. [1, 2]

Shopifyn avulla kuka tahansa voi perustaa oman verkkokauppansa helposti, sillä järjestelmä on todella helppokäyttöinen, eikä vaadi periaatteessa koodausosaamista lainkaan jos nojaa valmiisiin teemoihin. Teemoihin pohjautuva malli tosin ei liene realistinen toteutustapa monellekaan yritykselle, sillä lähtökohtaisesti jotain räätälöintejä alustaan on tehtävä, jotta se sopii kunkin yrityksen uniikkeihin liiketoiminnallisiin ja viestinnällisiin tarpeisiin.

Verkkokauppaa rakentaessa ei tarvitse murehtia hostingista tai ladata mitään omalle laitteelleen, sillä SaaS-pohjaisessa alustassa kaikki tarjotaan palveluna.

Shopify onkin luotu alkujaan tee-se-itse -verkkokauppiaille, jotka haluavat päästä alkuun kevyesti ja luoda näyttävän verkkokaupan nopeasti. Samoin nopeita markkinakokeiluja tekevät yritykset ovat voineet pystyttää vauhdilla ensimmäisen verkkokauppansa ja testata uuden liiketoimintamallinsa kysyntää ketterästi. Tämä selittääkin mielestämme hyvin Shopifyn suosiota ja laajaa käyttöastetta.

Viime vuosina Shopifyn kehitykseen on panostettu myös isompia toimijoita miellyttävällä tavalla, ja siten siitä on hiljalleen tullut kilpailija kukkulan kuninkaalle, WooCommercelle. 

share-image-generic

Shopifyn plussat:

  • Shopify-verkkokaupan voi perustaa helposti ja nopeasti, mikäli tarvetta ei ole laajoille räätälöinneille ja integraatioille.
  • Shopify-osaamista ja ammattimaisia tekijöitä on saatavilla jo useammasta digitoimistosta Suomessa.
  • Shopify on helppokäyttöinen, joten esim. tuotteiden lisääminen tai sisältöjen muokkaaminen onnistuu varmasti jokaiselta.
  • SaaS-palvelun lisenssimaksut ovat inhimillisellä tasolla, ja vastaavat suunnilleen itse ylläpidettävän ratkaisun kuluja (puhutaan hintaluokasta USD$69-2500/kk).
  • Shopifylle löytyy useita kotimaisia sekä ulkomaisia maksutapa- ja toimitustaparatkaisuja. Myös toimitusvaihtoehtoihin löytyy tänä päivänä jo vaihtoehtoja (kuten Posti, Shipit).
  • Kassa-ratkaisut (POS) on saatavilla myös Shopifyn kautta kivijalassa tapahtuvaan liiketoimintaan.
  • Shopifyn asiakaspalvelu on tarvittaessa apuna, se sisältyy lisenssimaksuun.

Shopifyn miinukset: 

  • Shopifyssa maksat alustan lisenssimaksujen ja maksullisten ominaisuuksien lisäksi myös provisiota verkkokauppasi myynneistä 0,5-2 % välityspalkkion + mahdolliset maksuvälittäjän palkkiot päälle. Tämä käytännössä rajaa liikevaihdoltaan isoimmat toimijat heti pois, tai ainakin laskeskelemaan kustannustasojaan tarkasti auki
  • Perustamalla verkkokaupan Shopifylla olet sidoksissa sitä kehittävän yrityksen kanssa, jolloin ostat myös alustaa kehittävien tekijöiden vision ja tavoitteet mihin suuntaan alustaa viedään, halusit tai et. Yhtenä päivänä alustassa oleva ominaisuus ei välttämättä enää olekaan saatavilla. Selvennykseksi, tilanne on tämä käytännössä aina kun alusta ei ole avointa lähdekoodia, jota itse hallinnoit.
  • Integroitavuus ei ole aivan yhtä kypsällä tasolla kuin mitä järeämmissä ratkaisuissa (kuten WooCommerce) ja valmiita connectoreita on tarjolla rajatusti. Suurella todennäköisyydellä ERP-, PIM- tai CRM- integraatiot ovat siis tehtävä alusta asti käsin.
  • Osaavia Shopify-kehittäjiä on Suomessa vain kourallinen, jonka näkisimme huomattavana riskinä. Alusta on vielä melko koskematon isompien yritysten osalta, ja kattavia kauppoja ei olla vielä tehty montaa. Uusia kuitenkin putkahtelee jatkuvasti ja sen käyttöaste lisääntyy kotimarkkinalla.

Kumpi verkkokauppa sopii tarpeisiisi paremmin? 

Tee-se-itse tyypeille helpoin polku on seurata Shopifyta. Samoin jos haluaa nopeasti testata uudenlaisen markkinan tai liiketoiminnan kysyntää verkossa, matalin kustannuksin.

Mikäli taas pyörittää isompaa liiketoimintaa ja verkkokaupan tulee kasvaa ja kehittyä yrityksen tarpeiden mukana vuosia eteenpäin, WooCommerce on todennäköisesti pitkällä aikavälillä parempi ratkaisu ja siihen investointi maksaa itsensä takaisin ennemmin tai myöhemmin. Näkemyksemme mukaan Shopifyn rajat tuppaavat vielä jossain välissä tulemaan vastaan kun verkkokaupan koko ja kompleksisuus kasvaa. Siihen asti tosin Shopify on varsin oiva alusta ja mielestämme päihittää monet muut kotimaisetkin valmisratkaisut. Iso harkittava tekijä on Shopifyn perimät komissiot myynneistä ja missä vaiheessa ne tekevät tilanteesta kestämättömän, vai voiko niistä aiheutuvat kulut jyvittää tuotteiden hintoihin.

Verkkokauppojen markkina on melkoinen viidakko, jota kokemattoman on haastava alkaa perkaamaan. Suosittelemme etsimään osaavan kumppanin matkalle mukaan, joka osaa objektiivisesti auttaa ymmärtämään liiketoiminnan tarpeita ja ohjaamaan kohti järkeviä ratkaisuja.

Muitakin alustaratkaisuja toki markkinalta vielä löytyy näiden käsiteltyjen lisäksi. Suomessa suosittuja ovat lisäksi esim. Adobe Commerce (ent. Magento) ja monet räätälöidyt ratkaisut, joissa selkeää sisällönhallintajärjestelmää ei välttämättä ole lainkaan tai ne koostuvat vain osittain CMS-pohjaisiin ratkaisuihin ja muuten tiedot tuodaan ulkoisista järjestelmästä erillisiin käyttöliittymäkerrokseen.

Mikäli haluat keskustella aiheesta ammattilaisen kanssa, ota yhteys meihin tai varaa aika alta suoraan aihepiirin asiantuntijan kanssa.

Lähteet:

  1. BuiltWith – eCommerce Usage Distribution on the Entire Internet
  2. Shopify.com